همانطور که میدانید قرآن کتاب هدایت است؛ اما این هدایت با زبانها و روشهای گوناگون صورت میپذیرد. یکی از این روشها ذکر وقایع تاریخی است؛ داستانهایی از گذشتگان و عاقبت رفتارشان که برای عبرت گرفتن یا الگو گرفتن مطرح میشود. در قرآن رموزی هم برای اهل تفکر قرار داده شده که در کنار وقایع تاریخی و نکات اخلاقی جهتهای متفاوتی به چشم اهل تدبر و تفکر میآید. رموزی که احتمالاً باید اتفاقاتی در آینده بیفتد که قابل فهم و درک شوند. پس نکاتی در قرآن کریم هست که نه به گذشته، بلکه به آینده هم میتواند تعلق داشته باشد؛ یعنی به مؤمنان و کافران تذکری داده میشود که به اتفاقی در آینده اشاره دارد. یکی از این رخدادهای تاریخی مربوط به یهودیانی است که اهل فساد هستند. در کتب تفسیری، ذیل آیه هفتم سوره اسراء نکتهای آمده است که ظاهراً هنوز اتفاق نیفتاده است. خداوند در این آیه میفرماید: «... فَإِذا جاءَ وَعْدُ الآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً»؛ و چون تهديد آخر فرا رسد [بيايند] تا شما را اندوهگين كنند و در معبد[تان] چنانكه بار اول داخل شدند [به زور] درآيند و بر هر چه دست يافتند يكسره [آن را] نابود كنند.(اسرا/ 7) تفاسیر به روایات متعددی اشاره دارند که نابودى يهوديان متجاوز را به قبل از قيام حضرت مهدى(عج) به دست انقلابيون مؤمن متعلق دانستهاند، كه شمشيرهاى خود را بر دوش نهاده، تا مرز شهادت پيش مىروند و زمينهساز حكومت جهانى حضرت مهدى(عج) مىشوند. برخى وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان(عج) دانسته كه متجاوزان يهود، قلع و قمع خواهند شد.(تفاسير نورالثقلين، فرقان، نمونه، نور و...) در آیه چهارم این سوره آمده است: «و به بنیاسرائیل در کتاب (تورات) اعلام کردیم که شما دوبار در زمین فساد خواهید کرد و طغیان و برتریجویی بزرگی خواهید نمود.» در کتب تاریخی و تفسیری گفتهاند فساد اول قطعی اتفاق افتاده است؛ اما در مورد فساد دوم تردید وجود دارد. البته حدسهای فراوانی زده شده است تا جایی که آن را به جنگ جهانی دوم هم ربط دادهاند؛ اما طبق بیان آیات و روایات «اهل عباد» آنان را درهم کوبیده یا درهم خواهند کوبید. این نکته در تفسیر نمونه آمده است: «برخی بر این نظرند که آنان به قرینه «بعثنا» و «عباداً لنا» از بندگان و مردان با ایمان خداوند بودهاند.»(نمونه، ج12، ص32) علامه طباطبایی نیز تصریح میکند: «واژه بعثنا و تعبیر از کفار با عنوان عباد با توجه به اولی بأس شدید و قتل و تخریب و درهم کوبیدن و خشونت و شدت این گروه نشان میدهد که همه اینها بر سبیل مجازات و انتقام الهی بوده، از این رو میتوان از آن به بعث الهی تعبیر نمود.» (المیزان، ج13، ص39) از جمیع بررسیها به این نتیجه میرسیم که فساد دوم هنوز رخ نداده است تا گروهی از اهل تقوا به حکمت الهی برای مجازات اهل فساد وارد میدان کارزار شوند. به عبارتی، اگر فساد دوم اتفاق میافتاد، باید مجازات آن هم اتفاق میافتاد و اکنون دیگر فسادی بهوجود نمیآمد. پس باید منتظر ماند و برای این اتفاق کارهای لازم را انجام داد.